torsdag 18 mars 2010

Bortamatch, Sherlock!


Prinsen & Lillprinsen.

I går var första gången på nästan två månader som jag åkte till Lena Froms anläggning i Vallda och träna för Stefan igen. Under vintern har Stefan gjort hembesök hos oss, eftersom

Greco har upplevt något trauma i transporten och därmed inte kunnat åka på ett tag.

På första träningen efter juluppehållet, trampade Greco fast bakbenet med brodden i transportskyddet och låste fast benet så han inte kunde trampa om i svängar. Därmed drog Greco slutsatsen att han inte kunde trampa om i svängarna och stod och svajade som julgran i juli.


Men det visste jag inte då och eftersom jag läst min beskärda del av deckare och är familjens sanna Sherlock, klev jag in i transporten och åkte med min lilla prins. Han klev på transporten snällt och verkade inte orolig, men så fort det däcken på transporten började rulla, började det också rulla i huvudet på Greco som såg ut som han skulle svimma.

Då tog jag tag i grimman, lyfte upp huvudet och uppmuntrade honom att stå på benen istället för att niga och lägga sig mot väggen. Morötter och klappar är odiskuterbara hjälpmedel, och säg den häst som inte går att muta? Efter två turer hade vi återuppfunnit hjulet och Greco lärde sig trampa om med bakbenen. Den hästen är inte dum.


För att återgå till träningen så gick den bra igår. Prinsen var ambitiös och lagom busig och visade sin mamma att han kan gå alla medelsvåra program, utan att hon behöver jaga upp sig.

Han tyckte med all säkerhet det var roligt att träffa de andra hästarna han inte sett på länge, särskilt då hans bästis Karzon till vardags kallad ”Lillen” (han var ju så liten när han var liten) och själv tyckte jag också det var trevligt att träffa de andra träningspolarna som mycket trevliga människor i min mening.

Tränare Stefan Jansson är i en egen kategori som man inte behöver definiera närmare för då kan det lätt uppfattas som avgudadyrkan.

Det var en väldigt rolig och engagerad träning, sammantaget.


Lillis skötte markservicen hemma och det var ordnat med mockning och natt- och morgonfodring. Det är en lyx som uppskattas när man kommer hem efter träningen. Tack så mycket dottern!

2 kommentarer:

  1. Skönt att Ni är tillbaka. Bloggvärlden har varit tom.
    "Blåöga"

    SvaraRadera
  2. Tack, Blåöga. Skönt att du hänger med.

    SvaraRadera

Vad säg du då?