torsdag 19 november 2009

Seriebyten och äppelmutor

I går var det träning. Höjdpunkten på veckan. Började lite struligt med en lös häst (nämner inga namn, men har är ung) och mycket upprörda känslor hos Greco. Att se sin kompis galoppera iväg i stormen och dra några varv runt hus och stall blev nästan för mycket. Men gammal är äldst och Greco samlade sig och kunde äta sin havre till slut.

Kan konstatera att det är en bit kvar innan vänsterpiruett är "lätt som en plätt", men det var lite bättre än förra onsdagen, så åt rätt håll går det ju. Men, men, men igår är i alla fall onsdagen som ska kommas ihåg LÄNGE och som fick mig att skratta och le, resten av dagen, kanske resten av veckan också!
Fick prova att göra flera byten över diagonalen. Stefan tyckte att det var dags att prova på, så om det kändes bra efter första bytet försök med ett till, fungerar det försök med ytterligare ett. Bry dig inte om att räkna galoppsprången utan försök bara om det känns lydigt och i balans, sa Stefan. Det fungerade!
Jag var så glad, det går nog inte att förstå om man inte vet hur svårt det har varit att få Greco att lära sig att byta galopp i språnget. Det har jag Stefan att tacka för som haft tålamodet att lära Greco att byta, men så svårt det har varit när jag skulle göra det sen. Trodde ett tag att vi skulle förbli en lätt-klass ekipage för resten av livet.
Vilken fantastisk häst jag har. Han är så rolig att rida.
Prinsen verkade rätt nöjd själv när han fick sitt obligatoriska tränings-äpple i transporten, favoritsort Fuji.
Visste ni förresten att hans favoritlåt är Gröna små äpplen- med Monica Zetterlund.

Idag blir det longering i lång och låg form för att stretcha ut hals och rygg framför allt. I morgon blir det skogsrundan igen med kompisen April om SMHI:s väderprognos stämmer för i morgon. Sol!


Bild från sommaren 08, då Stefan fick låna Greco när han skulle
vara med i lokaltidningen. Ok, Greco kanske var där på kurs. Kanske.

3 kommentarer:

  1. Gillar verkligen den här bloggen - kommer definitivt tillbaka :) !

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att ni hittade till mig, nu har jag hittat hit!!! Skojigt att läsa om era hästar och vedermödor! Hit kommer jag tillbaka!! har en fråga, vad är det för täcke några inlägg ner, vid benspolningen där, ett röd/lila av nåt slag? Märke?
    hej svejs från Ylle

    SvaraRadera
  3. @Jolin, tack så mkt, det var roligt att höra.

    @Ylle: Det röda täcket är ett Three Crow Shires, och de är de allra bästa täckena som finns tycker jag. En absolut en favorit som dessutom inte kostar skjortan, under 1 200 för det röda.
    MODERN

    SvaraRadera

Vad säg du då?