tisdag 12 januari 2010

Grisepass till klassiska toner



Kylan hänger envist kvar och tvingar mig till att prova nya knep för att förtränga snö, frost och stela fingrar. Ny musik att rida till kanske? Vårligt och lite sprittande för att kanske kunna skapa en illusion om att våren är på gång var ju alla fall värt ett försök, så för att kickstarta blev det igår Vivaldis Våren i ridhuset och jag gratulerade mig själv till min utmärkta idé.


Vad är det med dessa hästar och deras nerver vintertid? Kan det vara så att de känner sig oroliga för att våren och sommaren inte ska komma tillbaka? Att inte ha något gräs att äta eller att rulla sig i, och att vattnet i alla baljor är stenhårt. Inte vet jag? Men Prinsens nerver var på utsidan så att säga. Varje knäpp och sättning i väggar och tak på grund av kylan utlöste en jet-flykt i minst 10 meter till dess jag kunde hejda framfarten. Sedan fick vi sväva fram i kadenstrav. Ok, tänkte jag, bättre att galoppera en stund så kanske spänningarna släpper. Visst. Det blev på stela ben och mer likt fyrsprång än en rundad och fin tretaktig galopp. Suck! Kanske var det för mycket stråkar, eller har fantasin fryst inne? Det var då inte lätt att föreställa sig knoppande träd och porlande bäckar igår kväll, ett riktigt grisepass!

Våren kom tillbaka, allting är förlåtet!


Grisepass – Ett jättebra ord som jag lånat från min kamrat som ägnar sig åt att rida och föda upp Islandshästar. Fast i min menig är det ett ridpass som gått åt helvete, i hennes värld betyder det något helt annat men det beskriver båda sammanhangen bra tycker jag!

På tal om spellistor så upptäcker jag att Kalle-Fille är en riktig russinplockare!

Därmed kommer Grecos spellista för tillfället således inte innehålla de klassiska styckena som vi annars har som favoriter.


Jag måste medge att KF:s spellista var ganska bra även enligt mig och Grecos smak, men det bör tilläggas att han bara plockat russinen ur de så kallade kakorna (mycket torra och tråkiga kakor för övrigt). En så kallad russinplockare!

Fast i sådana sammanhang brukar man kanske hellre säga att man plockat guldkornen, men säg det på engelska och det skulle verka konstigt i sitt sammanhang.

Då skulle KF vara en golddigger! Hehe…


Grecos bästa hits (för er som har Spotify)


Queen – Don't Stop Me Now
Elton John – Tiny Dancer
The Ark – Ain't Too Proud To Bow
Jamie Scott & The Town – Standing In The Rain
James Morrison – Undiscovered
Paul McCartney – Somebody Who Cares
R.E.M. – Bad Day
Chicago – You're The Inspiration - Remastered LP Version
George Harrison – My Sweet Lord
Lloyd Cole And The Commotions – No Blue Skies
Toto – Hold The Line
Duffy – Mercy
Coldplay – Viva La Vida
Billy Joel – An Innocent Man
Paolo Nutini – These Streets
David Gray – Sail Away
Hello Saferide – My Best Friend
Povel Ramel – Far Jag Kan Inte Få Upp Min Kokosnöt (I've Got A Lovely Bunch Of Coconuts)
Jack Johnson – What You Thought You Need
Jason Mraz – I'm Yours
Jens Lekman – A Postcard to Nina
Kings Of Convenience – Sorry Or Please
Rhythms Del Mundo – She Will Be Loved
MIKA – Grace Kelly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad säg du då?