tisdag 19 oktober 2010

Do it yourself, Im going riding!

Hästfrossa är tillbaka med både gamla och nya nyheter!
Kan Foppa göra comeback med en trasig fot, kan väl Hästfrossa hela en bristfällig blogg.

Av någon märklig anledning står det helt plötsligt en häst till och ser vacker ut i vårat stall. Ett brunt, treårigt sto.
Allting började när Greco i vintras trampade sig själv med brodd i transporten och efter några månader fick ett hålrum i hoven, och till följd av det, ont i ett knä.
Så medan Greco var konvalescent hade jag och min lilla moder, helt plötsligt bara en häst att rida på. En vintertrött fyraåring som ägnade massor av tid till att växa och bitas.
Nu såg vi vår chans att mosa familjens överhuvud på argument och drog land och rike runt i jakt på en häst att bara börja rida på. Helst skulle den vara svart, alternativt svettfux, en valack.
Vi provred och provred och provred men de enda hästarna vi tyckte om var de som vi inte skulle ha, det vill säga unghästarna.
Så styrde vi till slut mot Skåne för att titta på ett brunt treårigt sto utan tecken, knappt riden i fem veckor. Och för att göra en lång historia kort så avskydde jag hästen och ville knappt prata med mamma i bilen på väg hem, när hon startade operation övertalning.
Men så tittade vi på videon när vi kom hem och började jämföra med allt annat vi sett och jag började vekna. Gick med på att åka och provrida igen, och knappt hade jag väl suttit i sadeln fem minuter och nickat förrän mamma ringt ägarna och upphetsat skrikit om handpenning och veterinärbesiktning och moms.
Nu står hon hemma i stallet och blinkar med sina långa ögonfransar och kallas mest för Lilla Dockan. Och hon är alldeles alldeles underbar och jag tänker aldrig lämna henne ifrån mig!





Lovade att bjuda på gamla nyheter också.
Räcker det med en artikel om sockersjuka hos hästar, från 1895?
Tidingen som är från november för 115 år sedan, hittades under ett gammalt golv i veckan i Innerstan i Kungsbacka.
Tidningen är fyra sidor lång och rymmer mest Göteborgsannonser, men den berättar även auktioner, användningen av Salubrin och försäljning av kornischer.
Men inget slår en upplysande artikeln om hästar som kolade av sockersjuka.
Läs själva:


(Ja, det går alltså att klicka på bilden).

På återseende (hoppas jag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad säg du då?