torsdag 8 april 2010

Gruvliga ljuvliga grävlingar


You searched through all my poets /From Sappho through to Auden /I saw the book fall from your hands/ As you slowly died of boredom…


Igår var jag både häst och hundledig. Det var inga djur alls i mitt liv förutom kycklingen i salladen jag åt till lunch och leopardmönstret på jackan.

När mörkret föll drog jag in till stan för en kombinerad rock- och poesiafton. Och ja, jag borde vetat bättre men nu försökte jag gå in med ett öppet sinne till den svenska moderna poesin, eftersom min smak annars samlar damm från 1850 och framåt.

Jag hade inte ens hunnit ramla in på klubben förrän det första hånfulla sms:et plingade till.

"Myran går i hallen, akta kökspallen. /Min poesi".

Ibland undrar jag vad min mamma egentligen hade för uppväxt? Jag skrattade så jag grät och sms:ade tillbaka att hon var sjuk i huvudet.


Sedan såg jag och min vapendragare en kille som såg ut exakt som ett penntroll fast med kläder på. Och så var det svårt att koncentrera sig på annat.


När klockan var halv tolv var vi för intellektuellt understimulerade och fysiskt utmattade av att kväva kräkreflexer, så vi gav upp. Fast då hade det precis börjat bli bra på scenen.

Kunde lugnt konstatera att man inte ska beklaga sig över poeter som är berusade, däremot kan man beklaga sig över berusade personer som inte är poeter.


Jag och min leopardjacka hoppade på och av ett penedltåg och när jag gick de sista 500 meterna hem, började det rassla i buskarna. En stor kattjävel hoppar ut framför fötterna på mig och jag skriker lite på katten. Katten springer runt i konstiga cirklar, katten är en grävling...


Jag kände ett svagt obehag, precis som grävlingen gjorde och ökade avståndet. Då upptäcker jag ytterligare en grävling bakom mig. Grävling nummer två liksom smyg-trippade bakom mig som om jag inte skulle märka något.
Ytterst obehagligt. Men slutet gott allting gott och jag blev eskorterad hela vägen fram till gårdsplan av grävlingparet.

Förresten har jag hört att Jan Guillou ska vara lik en grävling, men jag såg ingen likhet alls. Kanske för att det var mörkt?

Det jag egentligen skulle komma till var att jag saknar min lilla hund och min stora häst.

Det här med att vara djurledig funkar ju uppenbarligen inte ändå.


Grävling?

Gulliou?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad säg du då?