onsdag 7 april 2010

Demens och ridvägar


Här är en gammal arkivbild på när Kajsa Gustafsson intervjuar mig efter seger.
Som mikrofon har hon en morot. Maken filmar.

De rosa molnen har skingrat sig och jag landade på jorden (sanden i Stefans ridhus) med smärtsam klarhet. Nu skulle här tränas MSV B3 efter MSV B2 segern. Jag kunde det nya programmet tvärsäkert kvällen innan, vilket Stefan (nu) tvivlar mycket starkt på.
Efter upprepade felridningar fick jag så hjälp av Lina som skulle träna passet efter mig. Hon kom ihåg det sen förra året (To be young is to be high), imponerande tycker jag.
En tillfällig släng av tidig light demens är väl ingenting att bry sig om egentligen, om de inte vore så NOGA i dressyrprogrammen med bedömningen av vägar. Löjligt.

Nytt var att vi ska kunna klara av att rida ökad galopp över diagonalen och sedan avsluta med ett galoppombyte. Det kanske inte låter så svårt för den som kan, men jag kan försäkra er om att det inte är lätt för mig i alla fall. Och jag skrek till Stefan att jag inte kunde, men ville han lyssna på det örat? Nä!
Problemet är lydnaden (den som jag inte har) när jag ska minska upp inför bytet. Måste rida bättre! Lätt att säga, inte lika lätt att göra.

Dottern tycker att jag måste träna på att rida dåligt ibland också, haha! Visst kan hon ta udden av missmod efter en inte helt lyckad träning.
Tur att jag har min supportande familj som alltid hjälper till med alla tänkbara saker.
Hjälp till självhjälp, det är vad dom gett mig i form av en bok med titeln Bäst till häst.
En mycket bra bok som jag kan rekommendera. Har läst ca halva boken nu och ska ha klarat av den innan söndag. Den hjälpte mig mycket förra tävlingen trots att jag bara hunnit läsa en tredjedel. I kärlek och krig är alla medel tillåtna, dock inte i ridning. Men mental träning är i alla fall ok enligt FEI.

I dag ska pojkarna få ledig heldag i hagen och jag ska roa mig själv med att tvätta och städa. Det är verkligen glamouröst att vara hästmamma. Undra när tv3 ska göra en serie om mitt liv? Jag kanske inte har 40 000 olika plagg i leopard (det har dottern), men jag har i alla fall en imponerande samling Pikeurjackor.

2 kommentarer:

  1. TV3?!?!?!!? Det är JAG som ska göra serien om ditt liv. Nu fick jag en idé - på riktigt!
    Puss på dig rara Antiha!

    /K

    SvaraRadera
  2. Oh, Kajsa min lilla extradotter! Sa jag inte att jag drabbats av en släng av demens light?

    Du är självklart den som ska göra det!
    Puss puss gullunge!

    SvaraRadera

Vad säg du då?