tisdag 22 december 2009

Vinterdäck, dubbar och DO

Ja, jag sa ju det, liket lever, Hästfrossa lever och svär åt snön som alla andra är lyriska över.
Modern menar att hon är traumatiserad efter 10 år i ”Norrlandshelvetet” och hatar därmed allt som har med kyla att göra, och själv kan jag erkänna att jag helt enkelt inte gillar vinterskor. Det är ett helvete att gå med klackar i snö och sist jag gjorde det höll jag på att slita av mig fotleden och fick gå på kryckor i två veckor.
Att den vurpan råkade inträffa i direkt anslutning eller kanske avslutning till Horeshow på Skandinavium och några timmars efterfest på Gothia Towers, har inte med saken att göra.

Hur som helst. Det finns en klar fördel med snön och det är att slippa tvätta leriga hästben varje eftermiddag när pojkarna kommer in från hagen. Jag har seriöst övervägt att köpa ett par diskhandskar för att slippa stå med bara händer och gnida Kalle-Filles karleder med grönsåpa, dag efter dag.
Vintern på västkusten påminner lite om hur Virginia Woolf beskriver kylan i Orlando. Då boskapen fryser mitt i språnget och människor som går över gatan, fryser i steget, kristalliseras och blåser iväg i atomer. Orlandos vinter var faktiskt det första jag kom att tänka på när jag stoppade ner händerna i Kalle-Filles vattenkopp för att rengöra den. Men hösten har varit så mild så jag tänker inte gnälla mer om kylan nu.

Pojkarna har fått på sig vinterdäcken. Greco som är lite av en känslig Prinsen på Ärten, får alltid hela gummisulor (så han inte får grus i skon), medan hans lillebror fick den fräckare varianten med en gummitunnel som går precis innanför skon.
Det visar sig att Kalle-Filles variant var något vassare med klibbig snö. Medan Greco stelt gicks på snöstyltor, kunde KF som vanligt dansa hela vägen upp från hagen.

Modern har dessutom skruvat i dubb och snart tror jag stall Ramsjödal blir ett fall för diskrimineringsombudsmannen. Hon tyckte nämligen att KF bara skulle ha små små brodd (som inte är van och så), medan Greco fick en variant som förmodligen gör att han kan promenera upp för en lodrätt bergsvägg utan problem.
Nåja. Spännande fortsättning följer.



Team Julén behöver nya vinterskor.

2 kommentarer:

  1. Just love!
    Älskar att läsa denna blogg även om ni döpt om Monster. ;-)
    Josefin, du är en fantastiskt duktig skrivare (heter det så).

    /Jessica Vena

    SvaraRadera
  2. Jessica, tro mig, "Monster" hänger kvar. Det kommer ett inlägg om just det i en blogg nära dig, i en snar framtid!
    :) Gulle dig!

    SvaraRadera

Vad säg du då?